Návrat na hlavní stranu

Těšínský - měšťanský kroj

V samotném Těšíně a Jablunkově se vytvořil i bohatý kroj zdejších měšťanů, především obchodníků se slezským plátnem. Byli to hlavně Jackové, polsky mluvící obyvatelé Jablunkova.

Jejich kroj nese tradice slezského oděvu, ale dotváří jej do okázalosti, především užitím drahých doplňků. Starobylost kroje ve střizích a liniích, křehký tovární materiál a k tomu místní honosné šperky, to je charakter místního měšťanského kroje.

Ozdobné doplňky představují stříbrné a pozlacené pásy u krojů žen se sítí tepaných řetízků, které se v ustrojení rozkládají vzadu na černých varháncích sukně. Podobné jsou i "přodky", filigránové náhrdelníky, připínané na hrudi. Cenné byly tepané nebo lité "hočky"-háčky k živůtkům, i kulovité knoflíky "gombíky" a spony na svrchních kusech mužského oděvu. Dvojice pak vytváří harmonický, důstojný celek, odrážející atmosféru malého tradičního města 19. století.

Tyto kroje jsou natolik dobové a natolik prolnuté profesí místních umělců, hlavně šperkařů, že mohly konkurovat módě města, pohltit ji a po svém reprezentovat.

Ženské kroje poloměstského stylu se vyznačují přidáním dobových továrních látek k lehoučké bavlny do staré střihové soustavy.

Muži mají kroj oproti ženské něžné barevnosti velmi elegantní. Temně červený, černý, zelený, pojatý v celistvé barevnosti nohavic, vest a kamizol. Svrchní krátké kabátce se zvonovitými šůsky jsou lemovány kožešinou, kožešinové jsou i čepce.

Oblečení je šité na míru, připasované k tělu. Úzké nohavice s černým šňůrováním jsou zasunuty do vysokých bot. Tmavý oděv se stříbrnými ozdobami a černým šátkem pod krkem doplňuje bílá košile s límečkem a rukávy nabranými do manžet, které úpravně vyhlížejí z celku tmavého ustrojení. Eleganci oblečení doplňuje kabát ležérně přehozený přes ramena, jištěný šňůrou a drahá kožešinová čepice.

Vznosné držení těla, důstojnost a křehká krása žen i takové je Slezsko.

LOKALIZACE


Typ záznamu: Lidové oblečení - kroj
AKTUALIZACE: uživatel č. 705 org. 56, 11.05.2004 v 14:03 hodin

Copyright 1998-2019 © Luděk Šorm